Woda. Korzyści płynące z jej picia


29 sierpnia 2012

Czas przyjrzeć się H2O! Woda- brzmi tak zwyczajnie, że trudno zdać sobie sprawę jak bardzo ważna jest dla naszego organizmu. Przede wszystkim, jest to jedyny płyn, bez którego nie moglibyśmy żyć. Funkcjonowanie każdej komórki w ciele zależy właśnie od wody. Jest potrzebna do:

transportu substancji odżywczych,

wydalania niepotrzebnych produktów przemiany materii,

regulowania temperatury

jest środowiskiem reakcji chemicznych.

Są to tylko niektóre powody, dla których picie wody w odpowiednich ilościach jest niezbędne.

Jeśli nie dostarczymy naszemu organizmowi odpowiedniej ilości wody łatwo możemy stać się odwodnieni. Jest to częściej problem kobiet niż mężczyzn, ponieważ kobiety w odróżnieniu do mężczyzn mają zwykle większy współczynnik tkanki tłuszczowej aniżeli mięśniowej, a tkanka tłuszczowa nie utrzymuje tak dobrze wody jak mięśnie.

Korzyści płynące ze szklanki wody.

Wiemy już, że woda odgrywa znaczną rolę w utrzymwaniu naszego organizmu w harmonii. Warto wiedzieć jednak, że ten wszechstronny środek odżywczy może zrobić dużo więcej dla naszego zdrowia. Oto kilka przykładów:

Woda spala tłuszcz. Jak wszystkie reakcje chemiczne w naszym ciele, również spalanie tłuszczu odbywać się może tylko w obecności wody. Niektórzy naukowcy wierzą, że niedobór wody może skutkować gromadzeniem tłuszczu w organizmie.

Woda zaspakaja głód. Woda zajmuje wiele miejsca w żołądku, w związku z czym czujemy się pełni i nie mamy ochoty pochłonąć całej lodowki. Poza tym, nie znajdziemy nigdzie lepszego ‘diet drink’ od wody: nie zawiera ani kalorii ani tłuszczu.

Woda zwalcza efekty stresu. Stres może naprawdę wyniszczyć nasz organizm. Utrzymywanie ciała w odpowienim nawodnieniu pomoże nam zminimalizować skutki stresu, takie jak: pocenie się, suchość w ustach czy palpitacje serca.

Woda pomaga odpędzic zmęczenie. Jeśli czujesz, że zaczyna brakować ci paliwa, może czas uzupełnić… bak? Zmęczenie jest często jednym z objawów nierozpoznanego odwodnienia.

Woda wzmaga potencjał naszego umysłu. Odwodnienie może również źle wpływać na stan naszego umysłu. Istnieją badania, które wykazują, że niedobór wody w organizmie powoduje delikatne kurczenie się mózgu, co wpływa na pogorszenie zdolności do szybkiego i sprawnego myślenia oraz koncentracji.

Woda cofa wskazówki zegara. Zamiast wydawać małą fortunę na drogie kosmetyki i balsamy wykorzystaj cudowny kosmetyk jaki podarowała ci natura! Woda pomaga dłużej zachować młody wygląd. Jest pomocna przy zwalczaniu zmarszczek oraz innych oznak starzenia się skóry, pozostawiając skórę delikatną i elastyczną.

Woda pomaga się ruszac. Nasze ciało używa wody jako naturalnego lubrykantu. Osłania stawy oraz pomaga im pozostac giętkimi, dzięki czemu nie sztywniejemy niczym pomniki..

Woda skraca czas trwania infekcji układu moczowego. W ankiecie przeprowadzonej wśród 16 000 kobiet, 82 % określiło wodę jako najlepszy domowy środek leczący infekcję pęcherza moczowego. Lekarze zgadzają się, że picie dużych ilości płynu pomaga w pozbywaniu się bakterii z organizmu.

Woda powstrzymuje przed nowotworem jelita grubego. Naukowcy z Centrum Badań Onkologicznych im. Fred’a Hutchinson’a w Seattle odkryli możliwą zależność pomiędzy spożyciem wody a nowotworem jelita grubego. Z ankiety, którą przeprowadzili wynika, że kobiety, które piły więcej niż 5 szklanek wody dziennie miały o połowę mniejsze ryzyko zachorowania na tę dolegliwość niż kobiety, które piły mniej niż 2 szklanki.

Napełniamy się!

Aby dostarczyć naszemu organizmowi niezbędnej ilości wody do funkcjonowania powinniśmy pić ok. 3 szklanek wody dziennie. Zwróćmy uwagę, że mowa jest o 3 szklankach (minimum) wody, a nie dietetecznej coli, kawy, herbaty, soku itp. Wiele spośród napojów dostępnych na rynku zawiera dużo sodu czy kofeiny, które są diuretykami, co oznacza, że zamiast nawadniać organizm – pozbawiają go wody. W okresie letnim organizm potrzebuje więcej wody niż w zimowym ze względu na wykorzystanie jej w procesie chłodzenia organizmu. Poza tym trzeba pamietać, że jeśli uprawiamy duży wysiłek fizyczny zapotrzebowanie na płyn wzrasta. Dlatego optymalnie jest, prowadząc aktywny tryb życia, spożywac 1,5 – 2 litry wody dziennie.

Katarzyna Śpiewak