„Sport drinks” – dobre czy złe?


29 sierpnia 2012

Napoje dla sportowców są dostępne niemal w każdym sklepie. Na pewno niejeden z nas zadaje sobie pytanie, czy faktycznie są lepszą alternatywą dla wody. Warto przyswoić sobie kilka informacji na temat sport drinków.

Są trzy podstawowe typy napojów dla sportowców, które różnią się między sobą zawartością elektrolitów i węglowodanów.

Lepsza wchłanialność.. Czemu?

Aby zrozumieć, czemu napoje izotoniczne lepiej się wchłaniają trzeba zrozumieć pojęcie ciśnienia osmotycznego.

Ciśnienie osmotyczne płynu jest pomiarem określającym ilość cząsteczek w roztworze. W napoju cząsteczki te stanowią węglowodany, elektrolity, substancje słodzące oraz konserwanty. W osoczu krwi z kolei cząsteczki te stanowią sód, białka oraz glukoza. Ciśnienie osmotyczne krwi wynosi 280 – 330 Osm/kg. Napoje, których ciśnienie osmotyczne jest podobne do panującego w organizmie człowieka i waha się w granicach 270 – 330 Osm/kg nazywane są izotonicznymi. Dzięki zbliżonym wartościom ciśnienia osmotycznego napój szybko się wchłania wyrównując straty wodne, energetyczne i elektrolitowe powstałe podczas ćwiczenia.

Napoje hypotoniczne mają mniejszą zawartość cząsteczek niż krew, natomiast hypertoniczne – więcej.

Który jest najbardziej odpowiedni?

Wybór odpowiedniego napoju zależy od tego, jaką dyscyplinę trenujesz.

Izotoniczny – szybko uzupełnia straty wodne spowodowane poceniem się oraz dostarcza węglowodany. Napój ten przeznaczony jest dla większości sportowców – np. biegaczy, zawodników gier zespołowych. Glukoza jest węglowodanem preferowanym przez nasz organizm, dlatego warto sięgac po napoje, które w składzie posiadają 6-8 % glukozy.

Hipotoniczny – szybko uzupełnia straty wody spowodowane poceniem się. Odpowieni dla sportowców, którzy potrzebują płynu bez dawki węglowodanów, np. gimnastycy, dżokeje.

Hipertoniczny – używany w celu uzupełnienia dziennego zapotrzebowania na węglowodany. Np. w biegach długodystansowych wykorzystywane są duże ilości energii i napoje hipertoniczne mogą być przyjmowane podczas treningu w celu uzupełnienia zapotrzebowania energetycznego. Jeśli podczas cwiczeń zdecydujesz się pic napój hipertoniczny pamiętaj by spozywac go na przemian z napojem izotonicznym, który szybko nawodni organizm.

Jak używać Sport Drinków?

Napoje izotoniczne należy pić małymi porcjami. Można proces ten podzielić na 3 fazy: nawadnianie przed, w trakcie i po.

Pół godziny przed treningiem wypij kilka łyków, aby stworzyć w organizmie rezerwy. Następnie podczas ćwiczen stale uzupełniaj płyny, nie czekaj aż poczujesz pragnienie (srednio co 10-15 min). Po skończonym wysiłku wypij ok. 500 mililitrow napoju, a przez następną godzinę nawadniaj organizm mniejszymi porcjami w odstępach 15-20 min.

Jak stworzyć własne Sport Drinki?

Izotoniczny – 200 ml soku z pomarańczy (wyciśnięty), litr wody niegazowanej i szczypta soli (1 g). Zmieszac i trzymac w chlodnym miejscu.

 Hipotoniczny – 100 ml soku z pomarańczy, litr wody i szczypta soli (1 g). Zmieszac i trzymac w chlodnym miejscu.

Hipertoniczny – 400 ml soku z pomarańczy, litr wody i szczypta soli (1 g). Zmieszac i trzymac w chlodnym miejscu.

Katarzyna Śpiewak